Letters 2 dance + Liesa van der Aa

De zaterdag stevig getuinierd, frisse douche genomen, een allesomvattend slaatje gereed gemaakt + glaasje gekoelde wijn om het door te spoelen. Vermoeid en een tikkeltje onderuitgezakt zaten we na te genieten in de veranda.  Er was weinig animo om het huis nog te verlaten.  We waren eerlijk gezegd meer nieuwsgierig naar hoe de bodem van de fles eruitzag, dan om te vertrekken naar C-Mine.  Maar we hadden tickets en zodoende.  Op het programma: ‘Letters 2 dance’, een dansvoorstelling van Femke Gyselinck (zus van Lander Gyselinck, drummer van o.a. Stuff en LABtrio). Nietsvermoedend veranderde de avond . . . Laat me het zo stellen : magie bestaat.  In een scenografie van lichtgekleurde (geel/rood/blauw) transparante vlakken waardoor het licht steeds veranderde, werd er al dansend een relatie gelegd tussen beweging en typografie. De poëtische schoonheid van de choreografie overvleugelde de letterbeelden, en zo hoort het.  Wondermooie voorstelling. Bekijk de trailer hier.

Aangezien muziek onze corebusiness is :  de geluidsscore van muzikant/componist Liesa Van der Aa – ijle vioolklanken, glasheldere pianoloopjes, een beat, flarden percussie, stem – was een perfecte match.  Als je haar niet kent, wat niet zou mogen, een korte introductie :

Uit haar debuut-cd ‘Troops’ (2012)

Uit WOTH (weighing of the heart) (2014). Het wegen van het hart was in de Egyptische mythologie de benaming voor de ceremonie waarvan werd gedacht dat een overledene . . . (lees meer)

Uit ‘Easy Alice’ (2020) (met Lander Gyselinck)

(as)

Tip : Volgende dinsdag (3/05) Miet Warlop in ccha. Als je na het bekijken van deze trailer niet overtuigd bent, dan . . . (gedeletet, kwestie van beleefd te blijven).

“***** Deze performance is zo ijzingwekkend beheerst uitgevoerd, in een uitgekiende, sobere belichting van drie spots, dat ook de krachtige ritmische stops als donderslagen bij heldere hemel komen.” de Volkskrant, oktober 2018

“Its simple act of balance and velocity rendered extraordinary through repetition and duration, made all the more impressive with music and percussion that made me feel as if my blood was vibrating.” Gareth LLyr Evans – The Guardian – 21 October 2019

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.