Het engelenconcert van Hans Memling

Woensdagavond 18 februari. Liverpool pleegt een hold-up in San Siro, en ik lees de laatste 33 pagina’s uit ‘De leerlingfilosoof’ van Iris Murdoch. Het is zesentwintig na middernacht als ik de lichten doof. Het raam met uitzicht op de tuin fluistert ‘hierheen’ met een met gouden biezen afgezette fluwelen stem. Terwijl rukwinden de hemel opspannen, schuiven de door de volle maan gebleekte wolken als haastige handelsreizigers voorbij. Bingewatchen aan dit raam lijkt me wel wat, maar de slaap heeft het geeuwen in mijn mond verstopt. Geluidloos neurie ik het refrein uit ‘Paradisi porte’, strompel vervolgens naar bed en droom van zingende en musicerende engelen wier gewaden door een stevige bries onbetamelijk hoog opwaaien.

Ik neurie het omdat ik de cd ‘Paradisi porte : Hans Memling’s angelic concert’ door Oltremontano & Tiburtina ensemble de laatste twee dagen wel vijf keer heb beluisterd. Supermooie cd, én er zit ook een mooi verhaal achter. In 2017 stelde het MSK van Antwerpen Oltremontano aan als ‘artist in residence’ voor een periode van vijf jaar met de opdracht een project te ontwikkelen met een band naar het museum. Artistiek leider Wim Becu raakte meteen gefascineerd door de restauratie van het retabel ‘God de Vader met zingende en musicerende engelen’ van Hans Memling (ca.1480-90). Wat volgt is een wonderbaarlijk interdisciplinair project met instrumentenbouwers, zoeken naar de juiste muziek, met de vraag hoe het precies geklonken heeft. Onderstaande legt het allemaal veel bevattelijker uit, voor nog meer info klik hier (interview met Wim Becu).

Paradisi porte per te nobis aperte sunt (throught thee have the gates of paradise been thrown open), zo begint track 15. Het refrein meerstemmig, de strofes steeds door een solo-stem, de instrumentatie tot een absoluut minimum beperkt. Koptelefoon op of ’s avonds laat in de zetel, de volumeknop mag best wel luid staan. Hemels.

(as)

extraatje : Hana Blazikova, Tsjechische sopraan en harpiste. Ze zingt op bovengenoemde cd, heeft samengewerkt met o.a. Philippe Herreweghe, John Eliot Gardiner en Tom Koopman, en brengt vooral middeleeuwse, renaissance- en barokmuziek. Maar in de schatkamer van youtube vond ik diezelfde Hana Blazikova als bassiste van de punkrock band Stillknox. Heerlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.