Dieren in de muziek

Naar aanleiding van World Wildlife Day bekijk ik hoe mensen geïnspireerd raken door dieren en dit omzetten in klanken.

Een teder muziekje vind ik het, The monk and his cat uit de Hermit-songs opus 39 van Samuel Barber.  De tekst is gebaseerd op een Oud-Iers gedicht dat ergens in de achtste of negende eeuw geschreven werd door een onbekende monnnik en gaat over zijn kat, Pangur Bán. Het gedicht is daarna vaak in het Engels vertaald, onder andere door W.H. Auden (lees ook wat collega (as) naar aanleiding van de poëzieweek over Auden schreef). Het is deze versie die Samuel Barber op muziek zette. De dichter stelt vast dat er veel gelijkenis is tussen de muizenjacht van zijn kat met zijn eigen jacht naar kennis en hoe fijn ze samenleven – alone together. We horen het hier vertolkt door Brett Weymark en Tamara-Anna Cislowska.

“Pangur, white Pangur,
How happy we are
Alone together, Scholar and cat.
Each has his own work to do daily;
For you it is hunting, for me, study.
Your shining eye watches the wall;
My feeble eye is fixed on a book.
You rejoice when your claws entrap a mouse;
I rejoice when my mind fathoms a problem.
Pleased with his own art
Neither hinders the other;
Thus we live ever
Without tedium and envy.
Pangur, white Pangur,
How happy we are,
Alone together, Scholar and cat.”

Van de kat naar de hond. Een gezapig wandelingetje met mijn trouwe viervoeter, daar ben ik altijd voor te vinden. George Gershwin schreef Promenade, Walking the dog voor de film Shall we dance uit 1937, met in de hoofdrollen Fred Astaire en Ginger Rogers. We horen en zien Sebastian Manz op klarinet, het Deense Strijkkwartet, pianist Martin Klett en Lars Olaf Schaper op de contrabas met op het einde… special gast Arya.


De Vlaamse  componist Piet Swerts brengt twee dierenwerelden samen, die van componist Camille Saint-Saëns en die van de dichter Guillaume Apollinaire. Ik heb het dan over Le Carnaval des Animaux,  de bekende en grappige dierenportretten van Saint-Saëns. En Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée, Apollinaires variant van een middeleeuws bestiarium met dertig korte embleemgedichten uit 1911.

Op vraag van het Roeland Hendrikx Ensemble voorzag Swerts een deel van de Bestiaire-gedichten van melodieën en arrangeerde Le Carnaval  voor hun ensemble. Vele dieren passeren de revue van een vlieg en een muis tot een paard en een olifant en dit zowel in beeld, tekst als muziek. Al even divers als de beesten zijn de klanken, van teder of ontroerend tot uitgelaten en guitig. Maar bovenal leggen ze de klemtoon op de karakteristieke eigenschappen van de dieren. Wat een vakmanschap! Hier zie je een kort infofilmpje over dit project. De CD vind je in onze collectie, of wat dacht je?!

(pr)

P.S. Hou zeker ook de site van Zin in Zomer in het oog. Wij krijgen dan het Ad Colen Quintet op bezoek. Jazzcomponist en -saxofonist Ad Colen bracht een album uit volledig geïnspireerd op vogelgeluiden. Hier alvast een voorsmaakje van A bird’s-eye view.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.