Zweedse klanken: Wilhelm Stenhammar

Soms valt je oog op een klein weetje en nodigt dat uit tot wat ‘graafwerk’. Zo las ik onlangs dat Wilhelm Stenhammar exact 150 jaar geleden – op 7 februari 1871 – in Stockholm geboren werd. Hij behoort tot de grootste componisten van Zweden maar is hier in de lage landen toch veel minder bekend.

Wilhelm kreeg zijn eerste pianolessen van zijn vader en vervolgde zijn opleiding bij een aantal gerenommeerde pianisten in Stockholm en Berlijn. Als selfmade componist boekte hij meteen een grandioos succes met zijn opus 1, een pianoconcerto dat hijzelf, op 22-jarige leeftijd, als eerste opvoerde in Stockholm. Al snel volgden optredens in het buitenland, waaronder ook concerten in Berlijn met Richard Strauss als dirigent. Door zijn verblijf in Berlijn werd hij in zijn beginjaren erg beïnvloed door componisten als Wagner, Bruckner, Liszt en Brahms. Hier hoor je een deeltje uit zijn eerste pianoconcerto door Mats Widlund en het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra.

Geleidelijk aan ontwikkelde hij zijn eigen stijl, mede door de invloed van de muziek van zijn vrienden de Deen Carl Nielsen en de Fin Jean Sibelius. In 1903 was hij zodanig onder de indruk van Sibelius, dat hij zijn eigen – pas geschreven – eerste symfonie terugtrok wegens té Bruckneriaans. Vanaf die periode ging hij zich meer richten op het Zweedse muzikale erfgoed en begon hij ook volks-melodieën in zijn muziek te verwerken.

Sverige (Zweden) door het Västgöta Nations Manskör Korgossarna o.l.v. Sigrid Damsager

Wilhelm Stenhammar stond aan de wieg van en was vele jaren chef-dirigent bij het in 1905 opgerichte Göteborg Symfonieorkest. Tussen 1907 en 1922 maakte hij dit orkest tot één van de beste van Scandinavië. Zijn muzikale verdiensten leverden hem bovendien een eredoctoraat  aan de Universiteit van Göteborg op. Hier brengt ‘zijn’ orkest onder leiding van Neeme Järvi het interludium uit Sången, cantate opus 44 dat hij schreef in 1921. Het stuk is een ode aan de muziek en dit intermezzo klinkt u misschien wél bekend in de oren.

Als solist, kamermusicus, liedbegeleider, dirigent en componist was hij zeer veelzijdig. Hij was ervan overtuigd dat muziek de menselijke geest verfijnder en rijker maakt. En hij vond het belangrijk om hierbij een breed publiek te bereiken.  Ik wil hem daar zeker in bijtreden! Daarom nog een laatste proevertje: het Somnium Ensemble brengt hier – geheel coronaproof – Vårnatt (Lentenacht). Mooi toch?

(pr)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.