Happy B-Day Ludwig

Hij was aan het eind van zijn leven bijna doof, werd al eens voor een zwerver aanzien omdat hij nogal veel dronk en zaagde naar verluidt ooit de poten van zijn piano omdat hij de trillingen van de muziek dan beter kon voelen. Tot zover de leuke weetjes. Ludwig van Beethoven is bovenal één van de grootste componisten aller tijden, maar dat hoef ik u niet te vertellen. In december was het 250 jaar geleden dat hij geboren werd en dus wordt ’s mans B-Day her en der op gepaste wijze gevierd. Hiep hiep!

In BOZAR belichten ze met de tentoonstelling HOTEL BEETHOVEN waarom de maestro ook vandaag nog relevant is, met aandacht voor zijn muziek én ideeën en met door hem geïnspireerde kunst uit alle hoeken van de wereld. Nog tot 14 februari kan je ernaartoe, maar blijf je liever in je coronaproof zetel, dan kan je hier ook al het één en ander virtueel meepikken.

Het BEETHOVEN-HAUS in Bonn, waar Ludwig zijn jonge jaren doorbracht, is natuurlijk dé plek bij uitstek om alles over hem aan de weet te komen. Het huis zelf is op dit moment jammer genoeg gesloten, maar er is heel wat interessants te vinden op hun website: een interactieve ontmoeting met LVB voor kinderen, links naar films en docu’s en – en dit vind ik echt prachtig gemaakt – een muzikaal verhaal over Beethovens doofheid. Je hoort hier de composities zoals Beethoven ze zelf moet gehoord hebben, steeds minder goed naarmate hij ouder werd, met steeds meer hoge tonen die wegvallen. Als je dit hoort, voel je zelf wat een tragedie dit voor de grootmeester geweest moet zijn…

Het noodlot dat aan de deur klopt – de onafwendbaarheid van Beethovens nakende doofheid – hoor je heel goed in zijn bekendste stuk, de Vijfde Symfonie – niet voor niets ook wel de Noodlotsymfonie genoemd.
Ta – ta – ta – taaaa. Hoor je ‘m al? Dit beginmotief komt op allerlei toonhoogten en manieren terug in de hele symfonie. Luister en kijk hier naar het eerste deel, dan wordt het meteen duidelijk.

Niet verwonderlijk dat deze opeenvolging van vier noten een eigen leven is gaan leiden. Bij wijze van uitsmijter enkele bekende popnummers waarin het beroemde openingsmotief van de Vijfde Symfonie gebruikt wordt.

De band Ekseption combineert rock en klassieke muziek en maakt in 1969 een bijzondere mix van de Vijfde Symfonie en een deel van de Moonlight Sonate:

Walter Murphy’s funky versie uit 1976 belandt op de soundtrack van Saturday Night Fever, fijn omringd door de discoklassiekers van de Bee Gees:

In de jaren 90 gebruikt Rapper A+ de sample van Walter Murphy in het nummer Enjoy Yourself, een instant hiphop klassieker.

En Beethoven, hij leefde voort…

(sh)

1 reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.