Rockfotograaf Anton Corbijn

Je kunt dit weekend – nu het nog zacht en droog is – je tijd spenderen om je tuin winterklaar te maken, mijn suggestie van de dag is : stel het uit.  Of je kunt in het 37ste weekend van het jaar voor de 37ste keer familie/schoonfamilie bezoeken met evenveel goesting als er olympische zwembaden zijn in Retie, mijn suggestie van de dag is : sla het over.  De derde optie is dat je op de aankomende autoloze zondag voor een schijntje naar Antwerpen spoort, je wandelt – een tikkeltje arrogant is veroorloofd, je bent tenslotte in A. – naar Het Eilandje vlakbij het MAS , richting Tavernierkaai vind je het geklasseerd gebouw van het Loodswezen en precies daar moet je zijn.  Reden :  de eerste editie van de  internationale fotobiënnale AntwerpPhotoTot 30 september tonen ze vier expo’s : een groepstentoonstelling van Belgische fotografen, een aangrijpende docu reportage van Narciso Contreras, topwerk van Michael Wolf én LEGENDARISCH werk van pop- en rockfotograaf Anton Corbijn.

Klik op deze link voor een filmpje (aanrader) waarin interviewer van dienst Stijn Meuris samen met Anton Corbijn tijdens de opbouw van de tentoonstelling van foto naar foto struint.

“Ik werk nog steeds analoog. Er zijn een aantal elementen in de digitale fotografie waar ik niet echt van hou, zoals het feit dat je de resultaten meteen kan zien. Ik heb altijd fotografie als een beetje een avontuur gezien, dus om thuis te komen met de film, die te ontwikkelen en dan te kijken naar de resultaten heeft een groter gevoel van opwinding. Digitaal verandert je eindresultaten, want als je denkt dat het niet helemaal ‘daar’ is, dan ga je het anders fotograferen – je krijgt een perfect beeld, maar dat verpest het voor mij aangezien ik hou van onvolmaaktheid. Voor het vierkante formaat gebruik ik een Hasselblad en voor 35mm gebruik ik een Leica – het zijn allebei mooie camera’s.” aldus Corbijn. De perfecte rock ’n roll attitude.

Naast het fotograferen  regisseert Corbijn muziekclips – zoals deze allerlaatste van Nirvana –  en ontwerpt hij cd- en platenhoezen voor o.a. U2, Depeche Mode, Metallica en de Stones.  In 2007 debuteert hij als filmregisseur met “Control“, een prent over het leven van Joy Division-zanger Ian Curtis, en wordt hij prompt overladen met filmprijzen.

VIERHONDERD foto’s waarvan een aantal nooit eerder vertoond.  Gaat dat zien, gaat dat zien en zegge het voort.

Toch maar de derde optie !

(as)

Advertenties

1 reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.