Life out of balance

1982. Regisseur Godfrey Reggio probeert de mensheid wakker te schudden. De invloed van het moderne menselijke leven op de natuur en de wereld om ons heen is desastreus. Het gevolg is ‘koyaanisqatsi’, Hopi voor “leven in gekte, leven in onbalans, op een manier die vraagt om een andere manier van leven” en een hypnotiserende film met diezelfde naam.

U heeft Koyaanisqatsi misschien al gezien? Laat dit dan een excuus zijn om u er opnieuw in onder te dompelen. Nog niet gezien? Hup, vooruit en reserveer snel anderhalf uur van uw kostbare tijd voor dit stukje filmgeschiedenis. Verwacht u niet aan een typische film, want dit is er eentje zonder personages, zonder verhaallijn en dialogen. Het is ‘maar’ een opeenvolging van landschappen – soms traag, soms snel – maar de beelden zijn intens en hypnotiserend en laten je niet meer los. Eerst zie je de grootsheid van de natuur weerspiegeld in de wolken, golven en woestijnen. Daarna druppelt de mensheid de film binnen, het ritme verandert en de beelden versnellen: verkeer, gebouwen en fabrieken, machines en massatechnologie, atoombomexplosies, veel mensen en nog meer drukte. Een aanzet tot nadenken.

De muziek bij de beelden is van Philip Glass. ‘Aha’, hoor ik u denken. Inderdaad. De minimalistische en repetitieve composities van Glass passen perfect bij de beelden en geven ze extra impact. De structuur en het ritme in ‘The Grid’, bijvoorbeeld, onderstrepen de hectische snelheid van het moderne leven. En het laatste nummer ‘Prophecies’ is een hymne die je de onafwendbaarheid van de dingen echt laat voelen. Vrolijk word je er niet van.

2017. Koyaanisqatsi mag dan 35 jaar oud zijn, de boodschap is nog steeds relevant in dit Trumpiaanse (komt dit van het franse ‘se tromper’?) tijdperk, meer dan ooit. Het feit dat jonge bands zich nog steeds geïnspireerd voelen om er nieuwe muziek bij te componeren zegt genoeg. In Brussel kan je deze week zowaar twee nieuwe soundtracks bij de film ontdekken. Koyaanisqatsi zonder Philip Glass (dit jaar 80 geworden!), kan dat?

Jawel! Wie dinsdagavond in de Bozar was voor het filmconcert ‘USA 1982’, kan erover meespreken. We Stood Like Kings, een instrumentale post-rock band uit Brussel, speelde er nieuwe, wonderwel passende muziek bij de film. Ze zijn hiermee trouwens niet aan hun proefstuk toe, want eerder maakten ze ook al soundtracks voor de stille films ‘Berlin: Sinfonie der Grossstadt’ van Walther Ruttman en ‘A sixth part of the world’ van Dziga Vertov. Chopin meets Pink Floyd meets Mogwai (check ook zeker hun filmmuziek!) meets Explosions in the sky. Heel mooi! Morgenavond ook nog te horen – en te zien – in Cinema Zed in Leuven.

Zaterdagavond is Flagey dan the place to be. Daar presenteert Gogo Penguin zijn soundtrack voor Koyaanisqatsi. Deze Britse band stond in 2014 op de shortlist voor de Mercury Prize en heeft ondertussen een plaat uit op Blue Note Records (!) – Man Made Objects. Verwacht je aan een mix van breekbare minimale pianomuziek, jazz, elektronica en triphop. Voor liefhebbers van Esbjorn Svensson, Fourtet, Aphex Twin en Olafur Arnalds, maar ook voor wie van Shostakovich en Debussy houdt.

Zowel Gogo Penguin als We Stood Like Kings slagen erin om met hun muziek de sfeer op te roepen die een film als Koyaanisqatsi verdient. Of ze aan de versie van Philip Glass kunnen tippen, laat ik in het midden. Maar luister dus vooral zelf.

(sh)

1 reactie

  1. Interessant stuk met fijne tips die ik ga uitchecken. Ik zag de film destijds toen ik Leuven studeerde daar in de cinema. Heb ook de soundtrack van Glass in huis, en vind zowel film als muziek nog steeds magisch. Dank voor de tips met herinterpretaties, kend ik niet.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.