Strange fruit – 3 versies die je gehoord moet hebben

Eerlijk gezegd had ik liever helemaal geen versie gehoord, was het beter geweest dat het nummer nooit geschreven was, in de dwaze hoop dat hetgeen het beschrijft dan niet zou bestaan hebben. Maar tussen hopen en wensen en de realiteit gaapt een afgrond, en geen afgrond dieper dan de menselijke aard.

Bovenstaande foto uit 1930, Indiana inspireerde de blanke onderwijzer van Joodse afkomst Abel Meeropol, om in ’37 – onder het pseudoniem Lewis Allan – het gedicht “Bitter fruit” te schrijven. De foto : een menigte is op de been, jong en oud, man en vrouw, allemaal lachende blanke gezichten en de stemming is uitgelaten. Een typisch tafereeltje tijdens een lynchpartij.  Soms werd er zelfs een stukje kleding of – beter nog – een stukje touw afgeknipt als souvenir.

Terug naar 1939, Greenwich Village, New York.  De avond valt over West 4th Street en nachtclub ‘Cafe Society’ – the wrong place for the right people – zit behoorlijk vol. Talk of the town is de 23-jarige Billie Holiday, een zwarte zangeres wiens stem en présence de ruimte op een natuurlijke manier weet in te palmen. Sigarettenrook deint als een plezierbootje op het geroezemoes, de sfeer is relaxed, drankjes zijn binnen handbereik en songs over liefde en gebroken harten strekken zich als een guirlande van oor tot oor.  Maar dit is geen gewone avond: vanavond wordt er geschiedenis geschreven. Net voor Holiday het laatste nummer van de avond inzet, stoppen de obers met werken, de lichten worden gedoofd, één spot is op haar gezicht gericht.

“Southern trees bear a strange fruit                                                                         blood on the leaves and blood at the root”

De levendige gesprekken doven als vluchtig uitgeblazen kaarsen, wat voor lied is dit?

“Black bodies swingin’ in the southern breeze                                               strange fruit hangin’ from the poplar trees”             (hier de volledige tekst)

Lynchen! Gaat het echt over lynchen??

Het is nu doodstil in de club. Op het eind van het lied floepen – na een ogenblik van volledige duisternis – de lichten aan, Billie is verdwenen van het podium. De stilte is oorverdovend, sommigen verlaten geagiteerd de zaal, anderen kijken elkaar verbouwereerd aan. Er is iets gebeurd, wát precies is niet duidelijk, maar dat er innerlijk iets is verschoven is duidelijk. Dan start er een aarzelend geklap, dat aanzwelt en aanzwelt tot een heuse ovatie.

Nadat Columbia records het nummer had geweigerd, nam ze het op voor platenlabel Commodore records. Het werd een instant jazz standard.

 

Geboren Eunice Kathleen Waymon, nam ze in 1954 de naam Nina (Spaans voor meisje) Simone (naar de Franse actrice Simone Signoret) aan. Jazz-, blues- en soulzangeres, pianiste, burgerrechtenactiviste, vrije en impulsieve geest met een bijzonder stemgeluid dat je het ene moment doet swingen, het ander moment van ontroering diep weet te raken.

“That is about the ugliest song I have ever heard,” aldus Nina Simone“Ugly in the sense that it is violent and tears at the guts of what white people have done to my people in this country.”

 

Voor de derde versie is het twijfelen tussen de bijna volledig van begeleiding gestripte uitvoering van Diana Ross of de bluesy aanpak van Jeff Buckley.  Maar ik kies zonder veel aarzelen voor de uitvoering van Cassandra Wilson.  Een rijkere instrumentatie, folk- en popinvloeden met daarbovenop de mooie, lage stem van Cassandra.

In 1999 werd “Strange fruit” door TIME magazine uitgeroepen tot “song of the century”.

(as)

2 reacties

  1. Behalve dat het een schitterend nummer is, doet het ons beseffen dat deze vreselijke gebeurtenissen eigenlijk nog niet zo lang geleden werden uitgevoerd door gewone mensen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.