Mingus in the house

“Uit het asiel! En heb je al een naam?”

“Mingus”

“Mingus zei je? Hmm  Mingus Mingus Mingus   nee, zegt me niks, nooit van gehoord.  Is het misschien één van die vreemde wezens uit ‘Lord of the rings’?  Nee, wacht even,  jij bent een lettervreter, toch! Is het een personage uit een boek, uit die ene waar dingske in een konijnenpijp dondert, het ligt op het tipje van mijn tong.  Hebbes !! Aladin in wonderland”.

Op de bindingscursus met de hond drukken ze erop dat je enkel mag belonen als ze iets goed doen.  Ik wik en weeg, dit is een mens en hij is behoorlijk blij met zijn fout antwoord. Out of the blue schiet me de beginregel van Novocaine for the soul van Eels te binnen “Life is hard and so am I”.

“Je zit er mijlenver naast” zeg ik

“Tja, toch een goede poging hé” zegt hij welgemutst

“Het is trouwens Alice”

“Alice!, O ik dacht dat je Mingus zei” en voor ik hem kan corrigeren wandelt  hij al fluitend – is dat een deuntje van Eels ? – weg.

Mingus verschuilt zich al meer dan 30 jaar in mijn stereo.  Charles Mingus Afro-Amerikaanse contrabassist, componist, bandleider, ‘the angry man of jazz’.  Ik kwam hem voor het eerst op het spoor via Joni Mitchell die “Goodbye Pork pie hat” coverde.

Heerlijke versie, maar het origineel blies me letterlijk omver.  Ik hield er een verzwikte enkel en een gekneusde schouder aan over.

 

Ik nam mijn voorzorgen alvorens ik de rest van zijn repertoire ging beluisteren, volkomen terecht overigens.

Mingus’ muziek, hardbop,  borduurt verder op de bebop, de bas krijgt echter een meer prominente rol.  Je hoort invloeden uit de gospel, blues, New Orleans jazz, big band, free jazz en klassiek.  Samen met een snuifje genialiteit, een flinke scheut politiek engagement (zie Fables of faubus  – sommige beelden zijn behoorlijk heftig), dat alles gegoten in ijzersterke composities en je hebt het Mingus recept.

Sinds donderdagavond is Mingus onze nieuwe hond.

“ Life is good and I feel great” zingt E ergens verder in ‘Novocaine  ……. ‘  Damn right!!

(as)

1 reactie

  1. Mingus, een genie! En ‘Mingus Ah Um’ is werkelijk een steengoeie plaat! Er is trouwens een Genkse jazzmuzikant die zijn zoon Mingus heeft genoemd. Wie weet er wie? 😉

    Like

Geef een reactie

