Gevonden op YouTube!

Sommige avonden kruip ik zonder vooropgezet plan achter mijn laptop en surf – mijn fitnessmoment van de dag – naar YouTube om pas uren later, wanneer de slaap als een luiaard aan mijn oogleden bungelt, op te staan om vervolgens tussen de zijdezachte lakens te glijden – oeps, dat is de Hollywoodversie – om vervolgens, na de obligate sanitaire stop, mijn bed in te sukkelen…

Wanneer mijn vrouw over mijn schouder heen meeleest zegt ze dat YouTube het best wel redt zonder dat ik er reclame voor hoef te maken. Ik ben ontzet –  natuurlijk is YouTube geweldig – maar als ik ergens reclame voor maak is het ‘de muziek’ én ‘nieuwsgierigheid’ als drijfveer om nieuwigheden te ontdekken. ‘Curiosity killed the cat’, mompelt ze en trippelt lichtvoetig voorbij. Ik slalom als een olympisch kampioen tussen de brol – ook dat vind je op YouTube – klik gericht, soms behoudsgezind, soms avontuurlijk al naargelang mijn stemming. Eén ding kan ik je verzekeren, je vindt altijd een juweeltje. Als ik zo’n kleinood ontdek, bekijk en beluister ik het keer op keer en als ik overtuigd ben, dan wil ik het ook onmiddellijk delen, maar als ik om me heen kijk zijn de lichten in de rest van het huis al gedoofd.  Ach, de eenzaamheid van de langeafstandsloper langeYouTubekijker. Nu post ik het onder de titel ‘Gevonden op Youtube!’

Gevonden : dinsdag 25 juli ’17 omstreeks 00u23

Titel : ‘God’s Song’ (That’s why I love mankind). Tekstueel is dit Randy Newman op z’n best. Zijn bijtende satirische teksten leverden hem ook veel kritiek op, zelfs rechtszaken. De lyrics van ‘Short people’ werden door velen als beledigend ervaren.  Ook ‘God’s song’ zal sommige lange tenen beroeren.

Componist : Randy Newman, songsmid pur sang, is nooit een millionseller geweest, maar had met ‘Short people’, ‘Rider in the rain’ en ‘I think it’s going to rain today’ enkele stevige hits te pakken. Hij heeft ondertussen 20 Oscarnominaties op zijn naam staan. Voor Best filmsong (2002) ‘If I didn’t have you’ uit Monsters, Inc. en voor Best original song (2011) ‘We belong together’ uit Toy Story 3 verzilverde hij de nominaties.

Vertolker : Mathilde Santing. Zij brengt het lied écht, vertelt het haast, bijna cabaretesk en dat met die wondermooie stem van haar.

Onze Randy Newman BIBLINK vind je trouwens hier.

(as)

Geef een reactie

