Een duik in het verleden

Ik heb net de site Genkeration geopend en klik op “alle bands”. Mijn ogen dwalen over het scherm, zie vele bekende gezichten en groepsnamen en dan valt mijn blik op Seventh House.

Ik neem twee zuurstofflessen, leg ze over mijn schouder, klik de gespen vast en duik in het diepblauwe verleden. Ik moet 16 of 17 zijn geweest, place to be was de Broederschool in Genk.  Ik heb daar indertijd  – ik vermoed in de turnzaal – heel wat groepen gezien:  Kayak, Herman Brood & His Wild Romance, Gruppo Sportivo en natuurlijk Raymond v/h Groenewoud. Maar die bewuste late namiddag gebeurde het op de speelplaats.  Later op de avond trad Johan Verminnen of Zjef Vanuytsel op, dat weet ik niet meer precies.  Maar het voorprogramma was dus voor Seventh House.  Ik herinner me niet meer veel van de muziek, maar de sfeer, het gevoel, Genkse jongens nauwelijks 2 jaar ouder dan ik op het podium, lang haar, versleten jeans, pintjes. Twee verschillende meisjes heb ik die namiddag gezoend. Dat heb ik later enkel geëvenaard en verbeterd op familiefeestjes, zedige kusjes op verrimpelde wangen, welteverstaan. Als ik er nu op terugkijk, denk ik wel dat het een sleutelmoment was.  Ik ben daarna een hele tijd blijven hangen in de Genkse scene. The Tramps, The Incredible Milkbar, Manifesto – mooie tijden, wilde tijden, maar ook voorbije tijden.

Nostalgie is een fijn avondje uit, maar het is tijd om terug te keren. Ik kijk naar de zuurstofmeter en zie dat ik meer dan de helft heb verbruikt. Ik voel me krachtig en vitaal, maar dat is natuurlijk niet zo – a trick of the mind om ons te laten proeven van het eeuwige leven. Ik haal diep adem en duik.

Genkeration geeft een fijn historisch overzicht van de Genkse muziekscene, maar is tegelijkertijd zoveel meer, het voert je naar vervlogen tijden waar je met veel plezier op terugblikt en je denkt hé, hoe zou het zijn met…… ?

(as)

3 reacties

Geef een reactie

