Rust

Ik vertoefde onlangs een weekje in Oostenrijk. Heerlijk genieten van de natuur – die is er gelukkig nog, hoewel het klimaat ook daar stevig aan het veranderen is. Van een oudere inwoner hoorde ik dat het vroeger al begon te sneeuwen in oktober en nu pas in januari. Maar dit geheel terzijde.

Vanop mijn hotelbed hoorde ik ’s avonds de koebellen nog rinkelen in de bergen. Dat gaf me een heerlijk rustig gevoel en deed me denken aan de rustgevende, instrumentale muziek van Einaudi van wie ik enkele cd’s bij me had voor in de auto. Kwestie van mij reeds in te leven op weg naar…
Ludovico Einaudi – zijn naam klinkt ook als een klok – is een Italiaans componist en pianist van dromerige pianostukken en georkestreerde soundscapes. Hij verwierf faam met zijn soundtracks voor films en televisieseries als ’This is England’, ‘Intouchables’ en ‘Doctor Zhivago’. Zijn muziek wordt ook vaak gebruikt bij documentaires: onlangs nog in de Canvasreeks ‘Land in de kering’ en de reeks ‘Birthday’ van Lieve Blancquaert. Vorige week donderdag gaf hij trouwens nog een exclusief concert in Vorst Nationaal. En omdat ik het toch al over het klimaat had, in het volgend filmpje zie je Einaudi die voor de campagne ‘Save the Arctic’ van Greenpeace zijn muziek speelt op een drijvend platform in de Noordelijke IJszee. Adembenemend!

Ook actief in dit eerder minimalistische genre is Vlaming Wim Mertens. Hij is afkomstig uit Limburg en is musicoloog, componist, pianist, gitarist en contratenor. Zijn muziek heeft een sterk melodisch fundament. Zijn hoge stem, niet zozeer in woorden maar wel in klanken, geeft een extra dimensie aan zijn muziek. Mertens’ stukken worden veel gebruikt in films en documentaires, onder andere in ‘The Belly of an Architect’ van Peter Greenaway. Het grote publiek kent waarschijnlijk van een stukje uit ‘Struggle for Pleasure’, dat in 2000 gebruikt werd in een reclame van Proximus. Hij speelt meestal in kleine bezetting, maar in het filmpje hieronder brengt hij zijn muziek met volledig orkest, met dirigent Dirk Brossé aan de baton en the master himself aan de piano.

Vergelijkbare muziek komt van Ijslander Jóhann Jóhansson. Hij combineert klassieke en elektronische muziek en schreef onder andere de soundtrack voor Denis Villeneuve’s ‘Arrival’ – geweldige soundtrack is dit! – en voor de film ‘Prisoners’. Op 30 september kan u hem, met enkele special guests en het Belgische ensemble Echo Collective, aan het werk zien in de Bozar.

En zo sluiten we naadloos aan bij Limburger Jan Swerts. Hij treedt niet zo vaak op, maar meestal wel in mooie industriële settings. Zo zag ik hem ik enkele jaren geleden in de oude drukkerij van Concentra in Hasselt en eind vorig jaar was hij nog te gast op Studio C-mine. Machtig mooi! Hij brengt weemoedige en melancholieke muziek die hij zorgvuldig arrangeert. Zijn muziek houdt het midden tussen de etherische postpop van Sigur Rós en de neoklassieke kamermuziek van Ólafur Arnalds – jawel, diezelfde Ólafur van Kiasmos.

Enkele andere componisten in dit genre zijn Philip Glass, Morton Feldman, John Adams, Steve Reich en Terry Riley. En terwijl ik hier in huis omringd wordt door de pianoklanken van Einaudi, aangezien ik het geluk heb twee muzikale dochters te hebben, vindt u een selectie van deze rustgevende muziek in onze BIBLINK.

(pr)

 

2 reacties

  1. Proficiat met jullie muziekblog! De blogposts zijn gevarieerd, goed geschreven en inhoudelijk inspirerend. Van Wim Mertens herinneren al wat oudere luisteraars zich zeker nog de tune van de VRT nachtradio “close cover”, https://youtu.be/cPdVhjXHdfE. Via dit stukje pianomuziek ontdekte ikzelf indertijd Wim Mertens als componist van “minimal music” in de slipstream van Philip Glass.

    Like

Geef een reactie

